Selasa, 23 Mei 2017

KOLABORASI FROG VLE BERSAMA SK PARIT 4, SG HAJI DORANI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Pada 12 Mei yang lalu, satu kolaborasi Frog VLE telah diadakan di antara Sekolah Kebangsaan Tun Doktor Ismail bersama SK Parit 4, Sg Haji Dorani. Pertemuan ini adalah untuk berkongsi amalan terbaik yang telah kami jalankan di sekolah dalam membudayakan VLE kepada semua warga sekolah terutamanya murid-murid. Seramai 2 orang guru dan 10 orang murid telah datang melawat ke makmal sekolah kami.




Lawatan ini telah diketuai oleh Ustaz Syarqawi sebagai Guru Penyelaras Bestari bersama rakannya iaitu Cikgu Wan. Slot pertama dimulakan dengan sesi ice breaking murid-murid. Setiap murid diberikan sekeping penanda buku khas dari SKTDI. Apabila selesai mengisi maklumat yang diminta, murid-murid ini akan bertukar penanda buku tersebut dengan rakan barunya. Jadi, di sinilah wujudnya perkenalan di antara dua buah sekolah. Mereka akan duduk bersama rakan baru sehingga majlis ini tamat.




Slot kedua diteruskan dengan pembentangan amalan terbaik VLE yang disampaikan oleh Cikgu Mohd Afiq bin Mohd Yusof sebagai Guru Admin VLE. Setelah selesai sesi pembentangan, murid akan menjalani sesi praktikal sambil dibantu oleh murid SKTDI mengenal platform VLE. Murid akan diajar cara membuka laman pembelajaran sekolah dan pengenalan kepada Frogplay dan Avatar. Murid-murid sangat teruja dengan Avatar.

Mereka seterusnya diajak pula menjawab kuiz FrogPlay, menjawab kuiz sambil bermain dengan menyahkunci permainan yang mereka sukai. Slot seterusnya pula adalah aplikasi abad ke 21. Murid diajak untuk menyertai Kahoot, Quizizz dan Plickers. Keterujaan murid kemuncak apabila suasana sunyi kerana malu dengan rakan baru telah bertukar. Murid-murid bebas berinteraksi dengan rakan baru masing-masing. Inilah yang dinamakan sebagai Frog VLE membantu komunikasi kanak-kanak.



Majlis ditamatkan dengan pertukaran sijil kolaborasi sebagai tanda perhargaan kedua-dua belah pihak bagi menjayakan majlis pada hari tersebut. Semoga SK Parit 4 beroleh sesuatu yang bermakna dan seterusnya dapat mengaplikasikan ilmu ini di sekolah nanti. Insyallah.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan