Isnin, 13 Oktober 2014

PEPERIKSAAN UPSR TAHUN 2014..

Alhamdulillah... Syukur, Syukur, Syukur alhamdulillah....
Peperiksaan UPSR bagi Tahun 2014 telah berakhir pada 9 Oktober 2014...

Cukup terkesan dengan berita dan pelbagai reaksi dan isu yang bangkit disebabkan peperiksaan ini terpaksa diambil berulang kali oleh calon murid UPSR Tahun 2014 berikutan kertas soalan yang bocor.

Peperiksaan ini sepatutnya berjalan pada tarikh seperti berikut :-





Namun dugaan dari Allah itu datang tanpa kita sangkakan... Disangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari... Emosi calon UPSR Tahun 2014 sedikit terganggu dengan berita yang diterima pada lewat hari pertama peperiksaan diadakan iaitu pada 10 September 2014. Seluruh negara dikejutkan dengan berita yang mendukacitakan, Kertas Bahasa Inggeris 014/1 dan 014/1 dan Kertas Sains 018, 028 dan 038 dibatalkan kerana berlaku kebocoran kertas soalan. Lembaga Peperiksaan Malaysia telah menetapkan bahawa tarikh baharu untuk peperiksaan tersebut diadakan adalah pada 30 September 2014.

Tidak cukup dengan itu, semua pihak digemparkan lagi dengan khabaran soalan Matematik Kertas 1 pula yang bocor dan ia digantikan pada tarikh lain iaitu pada 9 Oktober 2014.




Bukan setakat murid-murid sahaja yang merasa terkilan, dukacita dan kecewa dengan kejadian yang berlaku, malah ia turut memberikan kesan yang mendalam buat guru-guru tahun 6 dan ibu bapa / penjaga calon UPSR itu sendiri.

Akan tetapi di dalam ISLAM itu ada keindahan yang bernama Qada dan Qadar. Apa yang berlaku adalah cubaan dan dugaaan bagi kita sebagai insan yang kerdil. Ia menunjukkan Allah itu sayang pada semua, lalu diberi ujian sebegini rupa supaya hambanya dapat mengingati-Nya lebih lagi..

Sebelum penutup cerita, tataplah gambar-gambar di bawah, sekitar peperiksaan UPSR Tahun 2014.





























Sekian dahulu tinta kali ini. Mari kita panjatkan doa agar kejayaan bersamaanak-anak ini... Amin..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan